DOMINIK BĚHAL
Účinek nepatrného otřesu

DOMINIK BĚHAL

Výstava představuje výběr prací z posledních dvou let, ve kterých se Dominik Běhal  soustředil na subjektivní a intimně laděnou rekonstituci malířského média. Podoby i obsahy jeho maleb vyrůstají z různých tradic a hloubek evropské kulturní paměti. Jde o jakési sondy k rozličným etapám a okamžikům vývoje západního malířství a obrazu obecně: abstrahované iniciály a složité florální motivy některých Běhalových fresek mohou připomenout Evangeliář z Kellsu z 9. století, za nimi probleskující a oslnivá modř oblohy zase třeba gotický liturgucký rukopis Přebohatých hodinek Vévody z Berry. Změť končetin, tváří a kmenů stromu z řady obrazů evokuje abstraktní tříšť  forem Uccellovy Bitvy u San Romana. Zatímco jiné malby akcentují sošnost a pevnou modelaci, jak je známe z Igresových maleb Odaliska nebo Turecká lázeň.  Jsou zde ale také obrazy vytvořené vitálním rukopisem a šerosvitem v duchu obrazů realisty Adolpha Menzela, chvějivé a tajemným světlem prostoupené krajiny, jako z fotografií piktorialistů přelomu 19. a 20. století či taktilně hnětené pastózní malby krajin a figur příbuzné poválečným obrazům Leona Kossoffa.

Zaujetí krajinomalbou a akty se často protínají v Běhalově volbě motivu koupání v přírodě. V historii umění pevně zakotvený námět umožňuje autorovi široké možnosti obsahového zpracování: všední výjevy odpočinku střídají obrazy s mytologickým či náboženským pozadím, jak naznačují atributy postav nebo způsob jejich zobrazení (světec kráčející s holí podrostem nebo figurální scéna s jednou z postav vzhůru nohama – zřejmá narážka na Tizianův obraz Apollo a Marsyas).

Zmíněnou obrazovou řeč i náměty tolik zabydlené v našem kulturním podvědomí ale Běhal podrobuje určitém otřesu: rozkládá je na základní prvky, aby je opět složil dohromady s pozměněnou vnitřní strukturou.  Ta již nebývá zatížena doslovností a vystačí si s evokací. Ony elementární prvky potom autor přeskládá, přetvoří či zredukuje tak, aby obraz zbavil zátěže již tolikrát zobrazeného a viděného. Obraz tedy nemusí být na první pohled ihned „čitelný“, nejspíš jej ale podvědomě známe. Uvedené posuny zbavují Běhalovy malby samozřejmosti, která nám obvykle znemožňuje obrazy vyrovnávající se s odkazy minulosti dobře uvidět a ruší jejich kouzlo.

Kurátor výstavy: Martin Herold


Tvorbu Dominika Běhala formovalo studium u profesora Michaela Rittsteina na pražské Akademii, kde rovněž navštěvoval i ateliér profesora Vladimíra Kokolii. Během své umělecké praxe si vytvořil svébytný výtvarný jazyk, jenž reflektuje jeho zájem o historii malby a její postupy. Osvojil si zejména tradiční techniku fresky, kterou přináší z dějin umění do současného světa, kde ji můžeme obdivovat v nových, dosud neprozkoumaných souvislostech. Stejně tak i náměty si umělec hledá ve starých tiskovinách či v klasických uměleckých žánrech, které následně zpracovává v nejasných konturách a útržkovitých figurálních kompozicích, aby je v očích diváka znovu přivedl k životu. Oproti klasické fresce však Běhal své obrazy zhotovuje na přenosných deskách a umožňuje tak nejen jejich galerijní prezentaci, ale i zastoupení v soukromých sbírkách. Dílo pochází přímo z autorova ateliéru.

Dominik Běhal studoval na Akademii výtvarných umění v Praze v ateliérech Michaela Rittsteina a Vladimíra Kokolii. Pro výstavu ve Valašském Meziříčí autor ve spolupráci s kurátory připravil projekt nazvaný Účinek nepatrného otřesu, ve kterém se soustředil na subjektivní a intimně laděnou rekonstituci malířského média. Jde o sondy k rozličným etapám vývoje západního malířství a obrazu obecně. Podoby i obsahy prací z posledního roku vyrůstají z různých tradic a hloubek evropské kulturní paměti. Dotýkají se ornamentálnosti středověké knižní iluminace s důrazem na abstraktní skladbu figurálních kompozic obrazů rané renesance. Plátna se pohybují na široké výrazové škále od jemné splývavé malby, přes pointilistickou meditaci až k expresivnímu pojetí. Klasickou obrazovou řeč a náměty natolik zabydlené v našem kulturním podvědomí Běhal podrobuje určitému otřesu. Rozkládá je na základní prvky, aby je opět složil dohromady s pozměněnou vnitřní strukturou. Tyto posuny, ač nejsou na první pohled vždy patrné, zbavují Běhalovy malby samozřejmosti, která nám obvykle znemožňuje obrazy vyrovnávající se s odkazy minulosti dobře uvidět a ruší jejich kouzlo.

Studium:

  • 2009-2015  Akademie výtvarných umění v Praze, Ateliér malby u prof. Michaela Rittsteina a Ateliér grafiky u prof. Vladimíra Kokolii

Vybrané samostatné výstavy:

  • 2021 “The Eight story of the fifth day” - Galerie Felixe Jeneweina - Kutná Hora
  • 2019 “Tělovýchova” - Moving station - Plzeň
  • 2019 “Building the Monolith” - Crossfit Praha - Praha
  • 2018 “Der arme Poet” - Galerie Prám - Praha
  • 2017 “Je tma a změklo kamení” - Galerie Photogether - Zlín
  • 2017 “Sofie” - Galerie svatého Havla” - Mladá Boleslav

Doprovodný program:

03.01.25 Open space studio za účasti autora
05.01.25 Participativní program „Sýpka jako laboratoř“
07.01.25 Odborná komentovaná prohlídka s kurátorem
09.01.25 Diskusní večer s autorkou – Malba jako medium
10.01.25 Přednáška s autorem pro studenty SUPŠ
11.01.25 Komentovaná prohlídka s kurátorem pro SŠ
13.01.25 Workshop k výstavě pro rodiny s dětmi - Kolorit
19.01.25 Komentovaná prohlídka s autorem výstavy
19.01.25 Dernisáž výstavy

Termíny

Vstupné

50 Kč

Místo konání

Galerie Sýpka

Pořadatel

Galerie Sýpka

Videa

Fotogalerie

Na akci mohou být pořizovány fotografie nebo audiovizuální záznamy. Svou účastí dáváte najevo svůj souhlas s focením a nahráváním vaší osoby. Fotografie a videa mohou být následně použity k další propagaci pořadatele