JOSEF MLADĚJOVSKÝ
Věty
Studium:
- 2005–2010 Fakulta umění Ostravské univerzity, katedra malby (MgA. František Kowolowski)
- 2001–2005 Střední umělecká škola, Ostrava
Vybrané samostatné výstavy:
- 2015 Suprematický výprask, Galerie Dole Ostrava
- 2014 Žebříček hodnot, Divadlo Antonína Dvořáka, Ostrava
- 2014 Jsi tak namakaný, že se nevejdeš do dveří, Galerie G99, Dům umění města Brna
- 2013 Ona je to taková utopická estetika, Letohrádek Ostrov, Ostrov u Karlových Varů, Galerie umění Karlovy Vary
- 2012 Komplexcity, Galerie OFF/Formát, Brno
Kurátorský text:
Josef Mladějovský (1986) ve své tvorbě nejčastěji tématizuje základní paradigmata modernismu a poukazuje na utopičnost jeho tezí. Nejenže v jeho očích nenaplnila meziválečnou avantgardou deklarovaná iniciační role umění jako motoru společenských a politických změn, jako problematické totiž shledává i její autorizační sklony, zvláště při vymezování takových pojmů jako je pravda či poznání. Nárokování si výhradního práva na definici „pravdy“ je přitom jedním z největších paradoxů modernismu, neboť to byla právě meziválečná avantgarda, která umění zbavila jeho univerzalistického základu a v honbě za proklamovaně nezpochybnitelnými zákonitostmi dosáhla přesného opaku v podobě jakési evoluční řady módních hnutí s neustále se proměňujícím obsahem i formou vyjádření. Také Josefa Mladějovského k tomuto tématu přivedlo pátrání po obecně platných nadčasových vzorcích. Na rozdíl od jeho předchůdců se ale již nespoléhá na možnost umění a vnitřní touhu po transcendenci uspokojuje mimo tuto společenskou oblast. Modernismus mu však dal do rukou alespoň nástroje pro někdy poněkud mentorskou, jindy ironicky potměšilou subversivní hru, na jejímž konci se dostavuje zjištění, že nemáme co do činění s orákulem, ale spíše s dětskou stavebnicí. Postupně se odvrací k suprematistickým kompozicím, často charakterizovaných jako primárně konceptuální zacházení s barevnými plochami. Sám sobě pak základní téma definuje jako možnost a schopnost zobrazení „pravdy“ nemimeticky a neilustrativně pojatou malbou. Cestu hledá skrze redukovanou barevnost a jednoduchý systém sémantizace geometrických tvarů. Jeho série dřevěných reliéfů je dalším důkazem tohoto tvůrčího posunu. Uspořádání jednotlivých geometrických elementů zasazených do opačné strany blindrámu cituje na našepsovaném plátnu abstraktní kompozice Kazimíra Maleviče. To, co je tedy v případě plátna-obrazu prvotně skryté, slepé (blind), neviděné a bez obsahu, dostává se ke slovu v jiné explicitní roli – stává se jeho novým a ústředním sdělením.
Kurátor výstavy: Leszek Wojaczek
Úvodní slovo k výstavě: Petr Hajdyla a Leszek Wojaczek
Doprovodné programy
31. 1. 2018 Vernisáž výstavy Josefa Mladějovského - Věty, úvodní slovo Petr Hajdyla
31. 1. 2018 vernisáž - Hudební doprovod k výstavě Josefa Mladějovského - věty
7. 2. 2018 Interakce v rámci vernisáže výstavy Fathermother Collective - Ourobora
13. 2. 2018 Komentovaná prohlídka s kurátorem výstavy
15. 2. 2018 Workshop děti MŠ – „Městské komplexy“ – inspirace díly J. Mladějovského
22. 2. 2018 Komentovaná prohlídka s autorem výstavy
6. 3. 2018 Přednáška Prostor a plocha s autorem výstavy
21. 3. 2018 Workshop pro žáky Základní umělecké školy Alfréda Radoka, inspirace díly J. Mladějovského
27. 3. 2018 Komentovaná prohlídka s kurátorem výstavy
30. 3. 2018 „Práce s prostorem“ – workshop pro žáky základních škol, inspirace díly J. Mladějovského
6. 4. 2018 Slavnostní dernisáž výstavy, poslední odpoledne s výstavou Josefa Mladějovského
Videa
Na akci mohou být pořizovány fotografie nebo audiovizuální záznamy. Svou účastí dáváte najevo svůj souhlas s focením a nahráváním vaší osoby. Fotografie a videa mohou být následně použity k další propagaci pořadatele