PEPA ACHRER, MARTIN KRAJC
Zvenku ven, zevnitř dovnitř
Výstava současného obrazu mladé malby a členů malířské skupiny Obr.
Pepa Achrer
Studium:
- 2004-2010 Akademie Výtvarných Umění, atelier Malby III. u prof. .Michaela Rittsteina, Praha
- 2002-2004 Vyšší odborná škola umělecko - průmyslová, atelier Malby, Praha
- 1998-2002 Střední umělecko-průmyslová škola, atelier Scénické techniky, Praha
Vybrané samostatné výstavy:
- 2011 Opening studio, AFGallery, Praha
- 2009 Altars, Galerie Peron, Praha
Martin Krajc
Studium:
- 2003–2009 Akademie Výtvarných Umění, ateliér Malby III. u prof. Michaela Rittsteina, Praha
- 1999–2003 Střední umělecko–průmyslová škola, ateliér Scénografické techniky
Vybrané samostatné výstavy:
- 2010 Bez, Galerie jižního křídla na Nové radnici v Brně
- 2008 Pinturas, Galerie La Casa de Los Jacintos, Madrid
Kurátorský text:
Je dobré vědět, co se odehrává uvnitř interiérů a prostor, s přítomnými či nepřítomnými postavami. Stejně tak dobré je mít přehled o tom, co se děje venku, v bezprostřední blízkosti i v hloubkovém nadhledu. Tak by se dalo shrnout téma výstavy, jejíž název Zvenku ven, zevnitř dovnitř není jen slovním krasořečněním, ale svým způsobem letmou radou či nápovědou toho, co diváka očekává. A je dobré zaregistrovat ty, které ono vnitřněvnější téma zajímá natolik, že tomu věnují své malířské práce na začátku kariéry. Jsou jimi Pepa Achrer a Martin Krajc, malíři, kteří nedávno prošli akademickým ateliérem gesticky a barevně sugestivního Michaela Rittsteina na pražské AVU (s krátkým hostováním u Skrepla/Kovandy a ve Španělsku v případě Martina Krajce, či u Stanislava Diviše na pražské VŠUMPRUM a v USA, co se týká Achrera).
Pepa Achrer je stejně jako Martin Krajc člen malířské skupiny Obr. (ještě s Davidem Hanvaldem a Karel Štědrým), tedy seskupení, které si za svůj cíl vytklo pracovat v médiu malby bez rozdílu osobních stylů a preferencí. Pepa Achrer tak v počátcích skupiny, založené na podzim 2006, prozkoumával v intencích vrstevnaté a kukátkové iluzivnosti možnosti symbolických spojení a navazoval tak po svém na postmoderní malbu 80. let. Postupně se na jeho plátnech zvýrazňovala symetrie a určitý sklon ke geometričnosti ploch, kterým se naplno popustil při práci na svém diplomovém souboru, obhájeném roku 2010. Achrera ovšem nezajímá plocha obrazu jako prostor pro čistou abstrakci. Láká ho cesta, kdy procesem abstrahování konkrétního námětu generuje strukturovaně pojatou malbu.Výchozím bodem mu jsou krajiny, respektive makrostruktury krajin viděných z nadhledu.
Martin Krajc absolvoval Akademii v roce 2009 a během studia i po něm se zcela přirozeně projevoval, a nadále projevuje, rukopisnou ekvilibristikou a barevně zajímavým expresivním cítěním. Svou těkavou a divácky napínavou malbou zachytává překvapivost prostorových průhledů, prázdných nebo zaplněných postavou či postavami. Rád tím rozehrává možné příběhové podtexty, které jsou neseny především výraznou vizualitou. Ve svých obrazech rovněž využívá odkazy k uměleckým dílům minulosti. V některých dílech zase atakuje hájemství abstrakce. Po svém tak rozvíjí tradici gestické malby, v současném českém prostředí reprezentovanou například Martinovým školitelem nebo Jakubem Špaňhelem. Stejně jako oni si vychutnává své suverénní malířské gesto, jímž vypráví to, co jinak než malovaným obrazem není sdělitelné.
Martin Dostál
Výstava vznikla za podpory Ministerstva kultury ČR.
Na akci mohou být pořizovány fotografie nebo audiovizuální záznamy. Svou účastí dáváte najevo svůj souhlas s focením a nahráváním vaší osoby. Fotografie a videa mohou být následně použity k další propagaci pořadatele