TOMÁŠ LAHODA, DANIELA BARÁČKOVÁ
Ad paintings, Bojím se hradní stráže
Malířsky generační pohled na současnou konzumní společnost.
TOMÁŠ LAHODA
Studium:
- 1973-1979 Akademie výtvarných umění v Praze
Anotace výstavy Ad paintings:
Série Ad Paintings Tomáše Lahody rekontextualizuje svět reklam z trendy časopisů. Malby reflektují sugestivní, emocionálně a eroticky nabité obrazy reklam a transformují je do psychadelicky deformovaných modelek v obležení bohatého repertoáru lascivně vyhlížejících flakónů, provedených ve vibrující, fluoreskující barevné škále.
Estetika spotřebního zboží, sláva a podmanivá aura věcí, to vše tvoří syntetický svět permanentní touhy a chtění být žádán. Produkty samotné nás svádí méně než významy, které do nich projektujeme. V takovém hyper-systému hraje produkt - osvobozen od své inherentní a profánní funkční hodnoty - zcela novou, manipulativní a manipulující roli ve vztahu ke svému obsahu a k našim očekáváním a požadavkům. Jsme svědky změny obsahu a esteticizování i těch nejběžnějších, základních produktů. Přivlastnění si aury, toho, co ten který produkt znamená a jaké signály vysílá, nabývá podoby aktu osobní sebeidentifikace a sebereflexe. Zvláště módní doplňky - accessories - jako jsou parfémy, sluneční brýle, hodinky, tašky a boty jsou téměř ideálním obrazem oltáře dneška, jako prototypy, které slouží narcisistickému uspokojení touhy, potřebě pocitu bezpečí, sociálního statusu a postavení.
DANIELA BARÁČKOVÁ
Studium:
- 2007 AVU v Praze, Malířství II. atelier Vladimíra Skrepla a Jiřího Kovandy.
- 2007 Willem de Kooning Academy, Hogeschool Rotterdam, Nizozemí, Fina art
- 2000-2005 Intermediální konfrontace, ateliér Jiřího Davida a Milana Saláka, VŠUP v Praze
- 1996-2000 Střední škola uměleckých řemesel, Brno
Anotace výstavy Bojím se hradní stráže:
Ve své práci se obecně zaměřuje na projekty vycházející z jejich osobních zkušeností a autentického prožitku. Většinou na základě konkrétního intimního rozvrhu ilustruje cosi, co považuji za celospolečenský fenomén. Velká část její tvorby má základ v intuitivním zprostředkování zdánlivě jednoduchých událostí či pohnutek. Příbuznost mezi jejími akcemi, videi, obrazy a instalacemi lze hledat v soukromých zážitcích, které upravuje do podoby symbolů a symbolických akcí. Videa jsou většinou krátké inscenované události, prvky na obrazech mívají konkrétní osobní pozadí, ale málokdy, kvůli dílu samotnému, považuje za nutné toto pozadí otevřeně vyjádřit.
Na akci mohou být pořizovány fotografie nebo audiovizuální záznamy. Svou účastí dáváte najevo svůj souhlas s focením a nahráváním vaší osoby. Fotografie a videa mohou být následně použity k další propagaci pořadatele