MICHAL ŠKAPA
GRID
Vybrané samostatné výstavy:
- 2023 Night City, Platforma 15, Praha
- 2023 Code Keeper, Baerum Kulturhus, Sandvika, Nosko
- 2021 T2B, Galerie Václava Špály, Praha
- 2021 Lost In Translation, České Budějovice, R2020
- 2021 Periferie, Broumov, Dětská galerie Lapidárium
- 2020 DUO NEONE (s Michalem Cimalou), Trafo Gallery, Praha
- 2019 Kód ulic, Dům umění v Opavě
- 2018 BABYLON, Galerie Villa Pellé, Praha
- 2017 ANALFABET, Trafo Gallery, Praha
- 2014 GRAFFOMAN, The Chemistry Gallery, Praha
- 2012 Ode zdi ke zdi, GAVU Cheb
- 2011 00 NIC, Trafo Gallery, Praha
Anotace:
Grid – mřížka - je obecný systém pro uspořádání prvků do pravidelných řádků a sloupců. Poskytuje pevnou strukturu, kde jsou prvky umístěny podle přesně definovaných pravidel. Každý z nich má své místo a rozměry, což zajišťuje konzistenci a pořádek. I když je grid pevně strukturovaný, umožňuje určitou míru flexibility. Ne náhodou na půdorysu pravidelné mřížky vyrostlo během historie i mnoho měst. Jedním z prvních byl v 5 stl. př. n. l. starověký Milétus, jehož základy navrhnul Hippodamus z Milétu. Právě toto město se stalo vzorem pro mnoho dalších významných sídelních center. Nebyla to jen egyptská Alexandrie, nebo renesanční italská Palmanova, ale i newyorský Manhattan, Barcelona nebo australská Canberra.
V oblasti datové techniky grid ale označuje i decentralizovanou síť počítačů, které sdílejí své výpočetní zdroje – výkon, paměť, úložiště - a společně tvoří virtuální superpočtač. Takové sítě představují struktury, kde neexistuje centrální bod konroly. Místo toho jsou rozhodovací pravomoci a data rozloženy mezi mnoho nezávislých uzlů. Nejznámějšími příklady decentralizovaných sítí jsou například blockchain, kryptoměny nebo dApps. Charakteristické vlastnosti jsou rozptýlená kontrola, odolnost vůči útokům a k tomu spolupráce a sdílení. I když se to nemusí na první pohled zdát, decentralizovaná síť nemá svou podstatou daleko ke graffiti. Obojí existuje v přímé a otevřené opozici k centrální kontrole. Obojí spoléhá na individuální přínos, ale i vzájemný support a spolupráci. Jsou odolné, přizpůsobivé, postavené na kreativitě a inovaci.
Grid je tedy možné vnímat jako významovou zkratku, která v sobě integruje oba hlavní zdroje vizuálního zájmu Michala Škapy aka Trona (1978) - graffz a město - a vytváří jim společný rámec. To také ukazuje jeho nová kontextuální výstava, která v širším záběru, umožňujícím sledovat provázanost a vzájemné souvislosti prací, představuje jak jednotlivé artefakty samy o sobě, tak jejich instalační uspořádání do jednotícího celku. Ten dává možnost prožitku jiného druhu a zároveň se komplexitou přístupů a vjemů stává dobrým odrazem informačně a vizuálně přesycené doby. Michal Škapa tu pracuje jak se svým typickým gestickým vyjádřením prostřednictvím písma jako abstraktního grafického znaku s šifrovaným obsahem, tak s precizním drobnopisným zachycováním imaginárních fragmentů organismu velkoměsta.
Obojí je do jisté míry odrazem reality, nicméně jejich skutečný rozměr je spíš symbolický. Doslova přízračný charakter jeho city-pieců ještě podtrhují generické kompozice, které využívají neonové trubice. Nejen, že více přibližují a navozují velkoměstskou atmosféru, ale zároveň vnášejí do jeho prací zvláštní energii, jež je obdařuje v pravém slova smyslu magickým vnitřním světlem, které působí jako spolehlivý katalyzátor emocí. Michal Škapa už dávno překročil hranice graffiti, ale v žádném případě nezapírá svoje kořeny. Díky tomu je stále autentický. Vždyť právě skutečnost, že má město zasíťované a nacítěné ze zcela jiné perspektivy dělá z jeho prací to, čím jsou.
Autor textu: Radek Wohlmuth
Kurátorský tým: Radek Wohlmuth, Leszek Wojaczek
Michal Škapa patří do silné generace českých writerů, která se na české graffiti scéně objevila hned v první polovině 90. let a postupně prošel nejzásadnějšími uskupeními své doby, ať už to byla oldschoolová DSK crew, nebo provokativní a ironičtí CAP. Na tomto poli se konfrontoval i s mezinárodním prostředím. Náleží k okruhu autorů legendární pražské Trafačky, přes patnáct let spolupracuje s MeetFactory, kde má také ateliér. V rámci volné tvorby se vyjadřuje v různých médiích a formátech od muralů, přes malbu akrylem, airbrushem, po site-specific instalace a prostorové i světelné objekty. Je spoluzakladatelem sítotiskové dílny Analog!Bros a blízkým spolupracovníkem labelu BiggBoss. V roce 2020 realizoval svůj zatím největší 350 metrový malovaný mural s názvem KOSMOS v bezprostřední blízkosti přistávací dráhy na letiště Václava Havla.
Termíny
Vstupné
50 KčMísto konání
Galerie SýpkaPořadatel
Videa
Na akci mohou být pořizovány fotografie nebo audiovizuální záznamy. Svou účastí dáváte najevo svůj souhlas s focením a nahráváním vaší osoby. Fotografie a videa mohou být následně použity k další propagaci pořadatele