Galerie Kaple představuje rozměrnou prostorovou instalaci nejúspěšnější české umělkyně, Evy Koťátkové, která zatím v Česku nebyla prezentována. Ve středu 5. října v 18.00 hodin se na vernisáži uskuteční také performance o čtyřech hercích, nesoucí totožný název „Chyba kontrolního aparátu“, jako samotná instalace vytvořená v tomto roce. Výstava držitelky Ceny Jindřicha Chalupeckého a výtvarnice, která v minulém roku uskutečnila více než desítku zahraničních instalací, potrvá do 24. listopadu 2016.
Eva Koťátková je držitelkou Ceny Jindřicha Chalupeckého pro rok 2007 a v roce 2016 se umístila v českém žebříčku umělců J&T Banka Art Index na druhé pozici. V posledních letech patří k mezinárodně nejúspěšnějším českým umělcům a u nás se v roce 2015 stala vítězkou výtvarné ceny Osobnost roku a jako jediná česká výtvarnice obdržela v roce 2014 Uměleckou cenu Dorothey von Stettenové udělovanou umělcům do 36 let. Z jejích zahraničních úspěchů je třeba zmínit účast na newyorském Trienále, které pořádá tamní New Museum, samostatnou výstavu v List Visual Arts Center při univerzitě MIT ve Spojených státech a řadu dalších zahraničních prezentací, například v Paříži, Velké Británii nebo Johannesburgu.
Mladá česká umělkyně se ve své tvorbě věnuje zejména tématům, jenž se svým způsobem dotýkají každého z nás. Svým hravým, ale nikoliv povrchním způsobem zkoumá role a pozice člověka v sociálním systému a jeho osobním prostředí, v němž se každodenně pohybuje. Zabývá se převážně překážkami a bariérami, kterým člověk ve společnosti čelí a ty interpretuje prostřednictvím kresby, instalace, objektů, videa nebo performance. Koťátková tematizuje svobodu jedince a jeho svázanost všeobecnými, byť třeba nevědomě přijímanými konvencemi. Často inscenuje strukturované celky s vlastním řádem či systémem, které jsou hranně zobrazovány v interakci s jinými komponenty nebo jsou znázorněny jako manipulovatelné loutky.
„V galerii je zbudována improvizovaná kancelář. Stoly, židle a psací stroje jsou na chvíli vyjmuty z krabic, zatímco opodál čekají kufry k rychlému přesunu. Kancelář obývají čtyři loutky, pohybující se na lidských nohou. Zatímco Strážník podává hlášení, přijímá telefony a oznamuje nové vyhlášky a nařízení, Krokodýl vydané dokumenty ničí - skartuje je svými vlastními zuby. Kostra dokumentuje a archivuje, Medvěd se soustředí na styk s veřejností, dává školení a předkládá návštěvníkům dotazníky k vyplnění. Zatímco z počátku se situace jeví jako chaos, ve kterém si jednotlivé aktivity zúčastněných protiřečí, delší setrvání v kanceláři nám ukáže její prapodivný a zdá se bezvýchodný vnitřní řád. Jednotlivé činnosti se opakují, skončení jedné je signálem pro započetí druhé. Pak znovu první a tak pořád dokola. Repertoár gest je omezený, každý zaměstnanec má své rekvizity i vymezené hranice působnosti v prostoru. Z těla loutky občas vykoukne lidská část - ruka, noha nebo oko. Tělo loutky se ukazuje jako příliš těžké. Limituje lidské tělo. Tvoří jeho novou - druhou pokožku, která k té první ještě nepřirostla. Když se lidské tělo vyčerpá a není již schopno ani ležet opustí tělo loutky a zanechá ho jako prázdnou schránku. Konec pracovní doby. Konec loutkového divadla,” shrnula rozměrnou instalaci Eva Koťátková
Eva Koťátková (1982) v letech 2002 – 2007 studovala na pražské Akademii výtvarného umění a ve studiích pak pokračovala na renomovaných školách v San Franciscu a ve Vídni. V roce 2007 získala již ve svých 25 letech Cenu Jindřicha Chalupeckého pro umělce do 35 let a stala se nemladším držitelem tohoto ocenění. Je také finalistkou Future Generation Art Prize (2012). Mezi její nejvýznamnější skupinové výstavy patří účast na Liverpoolském bienále v roce 2010, na Lyonském bienále v roce 2011, na 18. Bienále v Sydney v roce 2012 a v roce 2013 participace v rámci hlavního kurátorského programu na Benátském bienále. Zastoupena galeriemi Hunt Kastner Artworks v Praze a Meyer Riegger v Karlsruhe a Berlíně.